středa 4. ledna 2012

PÁR SLOV vděčného ČTENÁŘE

..... připadá mi, že těch "odcházení" je poslední dobou příliš. Co to znamená? Je to nějaká naléhavá připomínka? Varování?
      Nejspíš normální běh času, života, umírání.  Sice mne cosi uvnitř nutí hledat skrytá poselství a význam v tom, že jeden za druhým, opouštějí svět lidé, kteří mnoho znamenají. Teda alespoň pro mne.
      Josef Škvorecký - spisovatel, jehož "ZBABĚLCI" - "HOŘKEJ SVĚT" a další knížky, pomáhaly vydatně formovat můj pohled na svět. O tom, že je to skvělé čtení, ani nemluvím. V čase mého "jinošství" nebylo lehké opatřit si Škvoreckého knížky. Já měl tu kliku. Hořkej Svět jsem dokonce vlastnil. Spolu s několika dalšími knihami, byly Škvoreckého povídky průvodcem mého zrání.
        Dneska dopoledne, plný radosti z toho, že svítí slunko, fotografoval jsem si klidně v parku a kde by mne napadlo, jak smutný budu večer. Tak to na světě bývá. 
        Před pár dny, měl jsem v ruce dopis, kterým mi Josef Škvorecký povoluje publikovat jeho povídky v "Besedě". To byly takové naše rumburské "noviny". "Revoluční". Sametové. Budu ho muset uložit jinam. Mezi památky a vzácnosti.  Ach jo. Kryl, Magor, Havel......Škvorecký.




 Pro mne to poselství zní
"PAMATUJ NA SMRT"   - jasně, existuje ta věta latinsky. Bylo by to efektnější, ale já na efekt kašlu, navíc to neumím napsat. Pro náš národ nenávratně zmizel další KVALITNÍ člověk. Zůstaly knihy a to, co si neseme uvnitř a čím jsme byli OBDAROVÁNI.
   Sedím tady, čučím a pokouším se napsat cosi nevyslovitelného. Nesvedu popsat co cítím, ani tu obavu, která se mne zmocňuje. Při tom, jak je čas a věk neúprosný, bojím se, že brzo zmizí všichni, pro které PRAVDA a SVOBODA, LÁSKA a ODVAHA, nejsou jen slova, ale způsob žití. Bojím se, že ve světě kde váhu má pouze majetek, postavení a moc - nezůstane nikdo, kdo je ochoten ROZDÁVAT sám sebe, bez ohledu na důsledky, které to pro něj bude mít. Kdo Škvoreckého knihy četl, ten ví a proto
zase někdy příště. Snad u veselejších témat a kvalitnějších fotek             dědaIvan





     

1 komentář: