neděle 25. září 2011

PAK ŽE STÁŘÍ ROZUM ZNAČÍ

   ba ba, myšlenka vyšplhat na tzv. MARIÁNKU za účelem fotografování, tak ta mne drží již dva roky, nejméně. Rozhodě déle, než trvají mé obtíže s chůzí. Čím větší problém někam dojít, tím častější myšlenky na cíle, které vyžadují fyzičku a na které mohu do roka zapomenout úplně. Takže když mi v pátek přišel mejl od Pavla, že snad se něco chystá, nezaváhal jsem ani vteřinu a nehledě na bolesti, které mne zrovna v tu chvíli dávali co proto, souhlasil a již v tu chvíli se začal nehorázně těšit. Na mlhovinky, samozřejmě - nikoli na ten strašný kopec.
   ona se totiž "Mariánka" podle mapy jmenuje jinak - Mariina skála - a skála to teda je. Jak věž. Jak rozhledna. A od úpatí až na vrcholek vedou tam schody jak na rozhlednu. Tedy schody - "schody" - co schod to půlmetrový stupeň a teď po tom jděte. Tam ani chodící hůlky, ani berle nic nepomohou. Stejně jsem se těšil - proto, když mi kluci Pavel a Venca nabízeli, že kvůli mně půjdeme fotit na daleko schůdnější Křížový vrch, jsem kategoricky trval na Mariánce. Hlavně pro to, že choroba postupuje a šance tam vylézt může být poslední. No a taky frajeřina, abych nebyl za srábka. Inu předpoklad, že s věkem vzrůstá a vrchu nabývá chování rozumné, jest předpoklad mylný. Zkrátka a dobře jsem se o to pokusil nedbaje na rozumu varování.
   nebudu popisovat jednotlivé etapy výstupu a s tím související stavy. Ovšem krásy, krásy ty ano. Z auta jsme vystupovali ještě za tmy a první část cesty (vysokým lesem a kolem skal) jsme vyloženě tápali. Později, na volnějším prostranství už na ty schody vidět bylo. Jak jsme stoupali stále výš, stoupalo i slunce k obzoru a pomalu se rozednívalo. Les, který před pár lety shořel, spolu s houštím a skalisky vytvářel kulisu hororovitého typu. Nádherná atmosféra a jen nedostatek světla bránil ve fotografování. Taky mlha, jejíž cáry občas zahalily scénu. Nádhera. Asi v polovině cesty už jsem nemohl a naléhal na kluky ať jdou napřed. Jednak jsem je nechtěl zdržovat a druhak - nechtěl jsem aby se stali svědky mého "PLÍŽENÍ - HRABOŠENÍ"  vpřed a vzhůru. No hrůza to byla, mockrát už jsem to chtěl odpískat a ty poslední desítky metrů jsme se pohyboval jen za pomocí rukou a zábradlí. Ale dal jsem JI. Úplně vyčerpán a taky roztřesen tak, že jsem nebyl s to ani vyndat foťák z brašny.


     jenomže přátelé - takový pohled, jaký se naskýtal z vrcholku, tak na to se jen tak nezapomíná a všechny bolístky a podobné prkotiny musely stranou. Fotit mi sice moc nešlo, ruce se mi klepaly, ale stejně jsem fotil a fotil a zíral a popásal se na kráse. Celý kraj se jevil jako obrovské jezero, ze kterého tu a tam vyčnívá ostrov nebo ostrůvek. Takový pohled naplní člověka štěstím a to si má každý schovat i na pak. Tudíž i rozklepané a špatně komponované fotografie budou mi jednou připomínat tuto chvíli. Opravdu - PŘEKRÁSNÉ. Sluníčko zatím stoupalo nad obzor a mlhy se rozpouštěly a celá scenérie se neustále měnila. V propastech kolem byla tma a slunkem ozářené skály naopak svítily. Poradit si s tím, to byl oříšek i pro daleko zkušenějšího fotografa než jsem já. O své kamarády jsem se nestaral, ani o toho cizince, který byl nahoře dřív než mi a také dřív odešel. (Teprve při úpravách v PC jsem si všiml, že vylezl na "vedlejší" skalisko ). Tam ovšem cesta nevede. Alespoň ne taková se zábradlím a schodama.
      Když mi došla baterka v jednom a loučit se začala i ta v druhém aparátu, byl čas to ukončit a odejít. Šel jsem napřed, aby se vyrovnal handicap a kluci na mne dole nemuseli čekat. Mít pár náhradních baterií a volnou kartu - tak věřte, že tady by se dalo pobejt a fotografovat až do večera a završit den parádní "ZÁPADOVKOU". Ne jen na vrcholku Mariánky je co fotit.
Cestou k autu míjeli jsme opuštěný dům - obrovský, v zahradě a prázdný - nevyužitý. Nějaké sanatorium. Skoro mně to stálo dobrou náladu. Svět tam na hoře a ten kocourkovský paskvil tady dole ........ jo člověk musí žít ve světě jaký je mu dán a o to víc si pak váží a užívá chvil, které ten všední a málo veselý svět převyšují.
      Jednak jsem to slíbil a také bych byl pěkný sobec kdybych se s Váma o tento nevšední, sobotní zážitek nepodělil.
Doufám že fotky které jsem vybral se budou líbit a hlavně mají-li tu vypovídací hodnotu.




Tak zase někdy příště         děda

2 komentáře:

  1. Kožíšku jste BOREC! A fotky jsou nádherné! Díky za exkurzi, úplně jste mi zvedl náladu ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. To potěší - když se člověk náhodou doví o kladném fungování - díky
    (p.s. oslovení kožíšku !!! připomíná mi převelice docházku na školu základního typu - uvítal bych a u Vás zejména, oslovení jménem křestním IVAN - ) dík a přeji SLUNCE v DUŠI

    OdpovědětVymazat